MAKSYMALNE CIŚNIENIE?!

04.09.2018

Jak wszystkim użytkownikom ogumienia wiadomo, podczas użytkowania opon bardzo ważnym parametrem, który powinien być kontrolowany jest ciśnienie. Im większe ciśnienie, tym opona jest w stanie „przenieść” większy ciężar.

Raz na jakiś czas otrzymujemy od klientów telefon, że zobaczyli oni na oponie informację odnośnie maksymalnego ciśnienia jakim można pompować ogumienie. Że jest to specjalny wykrzyknik, który ostrzega, aby nie przepompować opony. Co naprawdę kryje się poza tym tajemniczym znakiem (jego przykład dla opony 560/60R22.5 885 Alliance 164D TL pokazujemy na zdjęciu obok)?

Tak naprawdę jest to maksymalne ciśnienie jakiego powinniśmy użyć podczas montażu opony, aby opona „wskoczyła” na felgę. Czy to oznacza, że podczas użytkowania opony nie możemy napompować jej większym ciśnieniem? Odpowiedź jest prosta – możemy, a nawet w niektórych sytuacjach powinniśmy. Podczas montażu opona nie jest obciążona, jednakże gdy zamontujemy ją na feldze, a następnie całe koło na maszynie, dołożymy oponie jeszcze kilka dobrych kilogramów. Należy zawsze zwrócić uwagę na to, jakie ciśnienia zaleca producent podczas użytkowania pojazdu przy określonym obciążeniu oraz prędkości.

Dlaczego jest to takie ważne? Na oponę podczas ruchu maszyny (ponieważ ma ona kontakt z podłożem) działa siła tarcia kinetycznego, w odwrotnym kierunku niż kierunek poruszania się pojazdu. Jeżeli zastosowane ciśnienie będzie zbyt niskie, opona będzie „ciągnięta” w przeciwnym kierunku niż kierunek ruchu pojazdu i zacznie obracać się na feldze, w skutek czego może dojść do jej uszkodzenia na styku opony ze stopką felgi. Następuje wtedy charakterystyczne dla tego zjawiska „nacinanie” gumy, w ekstremalnych przypadkach może również dość do całkowitego przecięcia gumy i eksplozji opony. Zbyt niskie bądź zbyt wysokie ciśnienie może przynieść inne negatywne konsekwencje takie jak na przykład szybsze zużywanie się bieżnika, a co poza tym idzie krótszą żywotność opony.

Dla przykładu właśnie dla opony 560/60R22.5 885 Alliance 164D TL maksymalne ciśnienie montażowe to 2.5 bar. Kiedy przypatrzymy się tabeli ciśnień (na zdjęciu obok) widzimy, że jeśli maszyna porusza się w prędkością 40 km/h, a opona jest obciążona przez 6280 kg, to powinniśmy zastosować ciśnienie 3.5 bar.

Oczywiście ciężko jest oszacować co do kilograma masę, a także co do kilometra na godzinę prędkość, jednakże należy zwrócić uwagę, by nie przeciążyć opony, ponieważ może nieść to poza sobą poważne konsekwencje zwłaszcza podczas transportu ciężkich ładunków. Najlepiej zawsze skonsultować dobór odpowiedniego ciśnienia ze swoim sprawdzonym dostawcą opon.